Geduld en vertrouwen

18 november 2014 - Dundee, Zuid-Afrika

'Blegh, morgen weer een hele ochtend vanaf 8 uur schoonmaken.' Laatst was er geen schoonmaakwerk meer te doen en werd ik aan het schuren gezet. Een heel wc hokje, en een stukje schuurpapier, maakte mij de hele ochtend zoet. En vies. Het maakte ook dat ik aan het denken werd gezet. Negatieve, maar ook arrogante gedachten als 'Janneke, wat sta je hier nou te doen? Je bent aan het schuren, kun je niet veel beter?' Voor een paar dagen zat ik even in een dip. 'Wat doe ik hier nu eigenlijk? Bijna elke ochtend ben ik hier een beetje aan het schoonmaken, onkruid wieden, schuren, etc. En wat krijg ik er voor terug? Niets.' Precies Janneke, dát is wat ze noemen, vrijwilligerswerk.

Maar hé, elke middag ga je de townships in, hebben we weer een kidsclub, of een tienerclub. Of gaan we de huisjes langs. Ook vrijwillig. En wat krijgt Janneke er voor terug? Zó veel. Een lach op het gezicht van een kind. Wat voor een sprongetje in mijn hart zorgt. Liefde van een jochie die me bijna plat knuffelt. Een oude man die ons wel drie keer oprecht bedankt voor dat we bij hem langs gekomen zijn, wat hebben gedeeld uit de Bijbel. Een gelukkig hart wat me al het werk van de ochtend zo weer doet vergeten. Tót het moment van de wekker zetten voor het slapen gaan. Want morgenvroeg staat er weer onkruid wieden op het programma. 'God, ik geloof dat het Uw plan was dat ik hier gekomen ben. Maar please, tell me, hoe wilt U mij gebruiken in het onkruid wieden in de tuin? En ja, ik weet het, het onkruid wieden moet gebeuren willen er groenten komen, die we vervolgens aan de armen kunnen uitdelen.  Maar Heer, kan dat niet iemand anders doen. Ja toch Heer, ik kan toch wel meer dan onkruid wieden? Wat is toch Uw plan, met mij, wanneer ik aan het onkruid wieden ben?' Gelukkig zijn deze, en soortgelijke gebeden voorbij.

Pas las ik in mijn bijbel Jesaja 30 vers 15. "Dit zei God, de Heer: (...) In geduld en vertrouwen ligt jullie kracht." Het maakte me stil. Het besefte me dat wanneer ik eigenlijk elke keer wanneer ik tot God bad, en Hem vroeg naar Zijn plan, ik elke keer weer mijn ongeduld en wantrouwen naar Hem uitsprak. Maar in mijn geduld en vertrouwen ligt mijn kracht, staat hier geschreven! Hmm, dus als ik nu gewoon geduld heb, en vertrouw op God, zal ik elke ochtend weer de kracht hebben om te gaan schoonmaken, onkruid wieden, of te schuren?! En God wilde dat ik hier was, en ook al is Zijn plan me nog niet helemaal duidelijk, natúúrlijk gaat Hij mij dat nog laten zien. Daar moet en kan ik wel op vertrouwen. En tot die tijd moet ik ook geduld hebben. Dat wordt misschien iets lastiger. Maar wauw, wanneer ik dat heb, ben ik krachtig! En dat is hoe ik me nu al een aantal weken voel. Ook al heb ik niet altijd evenveel plezier in het schoonmaken, krijg ik er voor mijn idee niets voor terug. Ik vertrouw er wel op dat God zélfs met het schoonmaken, Zijn plan voor mij aan het uitwerken is. En wil en kan ik het geduld wel hebben tot Hij Zijn verdere plan met mijn leven bekend maakt.

Opwekking 687 - HEER, WIJS MIJ UW WEG

Heer, wijs mij Uw weg
en leid mij als een kind
dat heel de levensweg
slechts in U richting vindt.
Als mij de moed ontbreekt
om door te gaan,
troost mij dan liefdevol en moedig mij weer aan.

Heer, leer mij uw weg,
die zuiver is en goed.
Uw woord is onderweg
als een lamp voor mijn voet.
Als mij het zicht ontbreekt,
het donker is,
leid mij dan op Uw weg, de weg die eeuwig is.

Heer, leer mij Uw wil
aanvaarden als een kind
dat blindelings en stil
U vertrouwt, vrede vindt.
Als mij de wil ontbreekt
Uw weg te gaan,
spreek door Uw Woord en
Geest mijn hart en leven aan.

Heer, toon mij Uw plan;
maak door Uw Geest bekend
hoe ik U dienen kan
en waarheen U mij zendt.
Als ik de weg niet weet,
de hoop opgeef,
toon mij dat Christus heel
mijn weg gelopen heeft.

1. Ineke en Geurt Pol:
    18 november 2014
    Janneke, we lkezen je verhalen met veel aandacht!
    we vinden het geweldig wat je doet.
    Gods zegen toegewenst

Ineke en Geurt Pol
  2. Greet willemsen:
    18 november 2014
    Zo,wat stel jij je hart open!!!!Ik denk dat Gods plan was dat jij naar ZuidAfrica ging.Zou Hij je dan niet de richting wijzen?Heb zeker geduld,Gods plan met jou staat al vast,en HIJ beschaamd nooit!!!We wensen je heel veel kracht;Want de kinderen geven je zoveel vertel je ,ik hoop dat je elke dag heel veel sprongetjes in je hart maakt!!!!
  3. René Groenwold:
    18 november 2014
    Prachtig openhartig verslag. Ik ben onder de indruk hoe jij met God je levensweg bewandeld. Onze dominee zegt altijd als ik het moeilijk heb: houdt goede moed. Succes, ik ben benieuwd naar je volgende reisverhaal.

René
  4. Fenny:
    19 november 2014
    Mooi Janneke. Jij komt er wel!!
  5. Carin:
    20 november 2014
    Wat een mooi oprecht verhaal!! Maak je ook weer ff een paar mooie fotoos?? ;-)
  6. Gerrie steenbeek:
    27 december 2014
    hoi janneke, wij hebben de kerstdagen achter de rug maar hoe beleef je dat daar...???
    op dit moment sneeuwt het lekker winter weer je zult het misschien wel missen of niet ? groetjes van de steenbeekies
  7. Desiree:
    7 januari 2015