Sinterklaas, kerst en meer!

11 januari 2015 - Dundee, Zuid-Afrika

Oeps, mijn laatste blog is inderdaad al een behoorlijke tijd geleden. Had mama dus toch gelijk. Maar wanneer mam weer eens om een blog vraagt, denk ik steeds maar dat ik niets heb om te schrijven. Misschien omdat mijn leven hier al zo normaal is geworden... En ik daardoor maar denk dat alles wat ik meemaak voor jullie ook normaal is, en het daarom niet interessant zal zijn. “Je maakt zat mee denk ik om een blog te schrijven, wat voor ons in het koude kikkerlandje leuk is om te lezen,” stuurde Desiree mij pas. Oke, misschien heeft Desiree daar ook wel gelijk in. Laat ik het dan toch maar eens proberen.

Sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Zal ik daar dan maar eens mee beginnen?! Gelukkig woont er hier een Nederlands gezin, met twee schatten van kinderen, Brandien uit Barneveld, en is er Nienke, een shorttermer voor zes maanden. En wat wilde wij allemaal toch graag Sinterklaas vieren, lootjes trekken, pepernoten eten, en gezelligheid! De Duitsers snapte er maar helemaal niets van, als we weer eens geheimzinnig deden over cadeautjes die nog gekocht moesten worden, of wanneer we aan het klagen waren dat we nog een gedicht moesten schrijven. En surprises?! Dat kende ze niet. Des te meer voor ons de Hollandse trots voor Sinterklaas naar boven kwam. Heerlijk was het, zelfgemaakte pepernoten eten (iedereen 6 stuks, want zoveel hadden we er niet!), gedichten voorlezen en cadeautjes open maken.

En ooit tijdens de Kerst gezwommen? Ik kan je vertellen, het is heerlijk, maar voelt ook behoorlijk raar! Wij als Nederlands wilde gourmetten, maar helaas, nergens een gourmetstel te vinden. Dan maar kaasfondue-en, wat eindigde in kaaskauwgomballen. Want speciale kaas voor kaasfondue, bestond dat?!

Ook oud en nieuw was behoorlijk gezellig! Met spelletjes, sterretjes, goede gesprekken en mijn eerste wijntje na vier maanden! En wat doe je precies tien seconden na twaalf uur? Precies, met je slippers in de verse hondenstront stappen, wat vervolgens op mijn blote voeten terecht kwam... Oja, iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Maar wat ben ik blij dat vanaf morgen eindelijk weer de 'normale' week begint. Met 's ochtends schoonmaken, koken, en de groentetuin, wauw, zelfs dat onkruid wieden in de tuin heb ik gemist! Dat zal je toch niet denken, na mijn laatste blog, hè?! En 's middags weer de outreaches, kidsclubs, biblestudies en nog veel meer in de townships! Want dat werd niet gedaan tijdens de feestdagen, wegens veiligheid. Dat was ons meest aangevraagde gebedspunt bij de mama's, bescherming tegen inbraken, en dronken mannen. Tijdens de feestdagen is natuurlijk iedereen vrij, en schijnbaar is dat voor een aantal mannen een goede reden om zich lam te zuipen. Droevig is dat...

En afgelopen week was ook nog geen normale week voor ons. We hadden namelijk negen tienermoeders tussen de 16 en 19 jaar, met hun baby's op de missie. We hadden een kamp voor ze georganiseerd van maandag tot en met vanochtend. Met lessen over opvoeden, voeden, maar ook spirituele lessen over hoe God hen 'beautiful' geschapen heeft, en nog veel meer. Voel je vrij om voor deze meisjes te bidden. Voor ons als team was het niet altijd gemakkelijk. Toen ik bijvoorbeeld donderdag het ontbijt voor ze had klaargemaakt, kwamen ze vervolgens niet opdagen, omdat ze het niet lekker vonden, of nog moe waren. Maar ik geloof dat wij een zaadje in hun levens hebben mogen planten, en we kunnen verder alleen maar bidden of God het verder zal laten groeien. En ik geloof dat Hij dat zeker zal doen. En oja, oppassen op zwarte baby's als blanke, is nog een behoorlijke uitdaging. Stel je maar eens voor dat je als baby opgetild zou worden door een zwarte piet. Hoeveel pepernoten hij je ook zal geven, en hoeveel liedjes hij ook zal zingen, toch zou je janken, of niet dan?! Precies.

Kerst in het zwembad, bijna elke dag zeker dertig graden, is genieten! Toch moet ik zeggen dat ik de kou, sneeuw, mijn winterjas met een dikke sjaal, het fietsen door de regen en de sneeuw, en dan een warme 'cup-a-soup' voor de kachel, ook behoorlijk mis. Of zal dat komen door degene waarmee ik de 'cup-a-soup' dan drinken kan?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fenny:
    12 januari 2015
    Janneke, wat schrijf je toch prachtig. Ennuh....jij ook een goed 2015! Ik heb met plezier je verslag weer gelezen. Ook mooie foto`s trouwens!!!

Groetjes, Fenny
  2. Ineke en Geurt Pol:
    12 januari 2015
    Hallo Janneke, Bedankt voor je mooie reiusverslag.
    We lezen het steeds met plezier.
    we wensen jou ook een goed,gezegend 2015 !

Groetjes van Ineke en Geurt Pol
  3. Cobie jansen:
    hoi Janneke
    ook jij een gelukkig nieuwjaar gewenst
    we hebben je verslag gelezen volgens mij ben je er nu helemaal gewend ,
    groeten jan en cobie jansen
  4. René Groenwold:
    Janneke,
    Vandaag weer bij je vader en moeder geweest en hoorde daar dat de vlucht geboekt is voor je moeder. bewonderenswaardig hoe je alles ondergaat en eigen maakt. Ik ben onder de indruk van je verhalen. geniet er nog een poosje van, het is zo juni.
    Groeten van René.
  5. Marrie Schut:
    Dag Janneke.
    Een gelukkig nieuwjaar toegewenst van ons allemaal!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, en van alles wat je meemaakt zo mooi kunt schrijven.We zijn telkens weer onder de indruk van je verhalen. Je zult er vast naar uitkijken nu je moeder en desiree naar je toekomen. Groeten van Gert, Marrie en de kinderen
  6. Dini:
    14 januari 2015
    He Janneke,
    Bedankt voor je leuke verhalen,was inderdaad lang geleden!!Leuk om zo een kijkje in jouw leven daar te hebben.De eerste helft zit er al weer op en nu kun je gaan aftellen tot er bezoek uit nederland komt.We kijken uit naar je volgende verslag.Groetjes Dini Veldhuizen .
  7. Gerrie steenbeek:
    25 januari 2015
    hoi janneke,
    Wat een mooi verhaal weer wij wensen jullie allemaal daar ook een goed 2015 toe. hoop dat er nog een paar verhalen komen voordat je weer thuis bent want de tijd gaat snel, wij kijken er naar uit!! groetjes de steenbeekies
  8. Thierno:
    13 februari 2015
    heel mooi geschreven , veel succes daar Yanneke! liefs thier...