Dieper dan diep gegooid worden

14 april 2015 - Dundee, Zuid-Afrika

Zoals ik al eerder heb geschreven, ga ik elke dinsdag met een vrouw uit de kerk, mee naar school. Om te kijken of het schoolleven me echt wat leek, en om een beetje ervaringen op te doen hoe het lesgeven er hier aan toegaat. Nou, dat heb ik zeker ervaren.

Drie weken geleden, toen ik voor denk ik mijn vierde keer meeging. Ineens kwam Bianca naar me toelopen en vroeg of ik op dat moment even een lesje geven wilde. 'Wat, je maakt een grapje, toch?!' Was mijn verbaasde reactie. Nee, een grapje was het niet. Bianca wilde zelf graag gaan nakijken dus het kwam haar wel goed uit als ik even voor de klas ging staan. 'M-m-maar, ik ben helemaal niet voorbereid!' dacht ik nog. Ach, wat had ik ook te verliezen, zo moeilijk kon het toch ook niet wezen?! Dus daar ging ik, met een werkboek in mijn handen geduwd waar ik zelf nog in moest kijken wat gedaan moest worden. Jeetje, wat werd ik toch ook lekker voor blok gezet, bedacht ik me later. Stiekem een beetje trots was ik ook wel, ik had gewoon even een klas les gegeven! Wat een ervaring, dacht ik.
Nou, die ervaring stelde maar helemaal niets voor, ben ik vandaag achter gekomen.

Zelf dacht dat ik al dat ik in het diepe gegooid werd toen Bianca me de vorige keer zomaar een les van een kwartier liet geven, en ik dacht zelfs dat ik nooit meer dieper gegooid worden kon... Zo heb ik vandaag het diepste van het diepste ervaren.
Ik zat nog maar net met Bianca in de auto toen ze me vroeg: 'Vandaag is een collega van me afwezig, denk je dat je haar klas over kan nemen?' WAT. HOORDE IK DAT GOED? Ja, het was echt. Bianca vroeg me zonet of ik een klas van 31 kids, die ik niet eens kende, in mijn eentje, les wilde geven. Alsof het heel normaal was. 'Euh, ik kan het proberen?! Het zal een hele uitdaging wezen, maar een goede ervaring...' was mijn eerste verwarde antwoord. 'Denk er nog maar even over na,' zei Bianca. Haha, dat had je me niet hoeven vertellen hoor, dat deed ik zeker wel. Constant.
'Ik? Voor de klas staan? Een hele ochtend? Helemaal alleen? Kan dat wel?' Hmm, in Zuid-Afrika blijkbaar wel hoor. 'Oké, misschien moet ik het maar ook gewoon doen ook, waarom ook niet?!'
En zo begon mijn ochtend. Met 31 Zulu kids in een klaslokaal, helemaal voor mij alleen. En pas nu ben ik het langzaam aan aan het beseffen. Pas nu geniet ik echt en schieten er heel veel beelden terug in mijn hoofd. Hoor ik de kids zo weer praten, en lachen.
Pfoe, wat een dag was dit. Een dag die niet zomaar vergeten zal worden. Wat zeg ik, NOOIT meer vergeten zal worden.

En nu lekker slapen, welterusten iedereen!

Lesgeven!

Drie weken geleden, toen ik nog heel naïef dacht dat ik in het diepste gegooid was.

1. Patricia Beiten:
    Hoi Janneke,
    Wat een leuke ervaringen weer. En wat staat het goed jij als juf voor de klas.
    Nog even en je moeder komt op visite, hoe leuk is dat.
    En die foto bij die. Cheeta, geweldig !!
    Geniet nog maar lekker van de laatste periode en geniet van je moeder en vriendin !!
    Xxx Patricia
  2. Dini:
    15 april 2015
    zo dat is wel even wat anders dan de Ruitenbeekschool zeg!Echt te gek!Genier ervan. Groetjes van de veldmuusjes.
  3. Gerdie:
    15 april 2015
    Mooi dat je je roeping hebt gevonden!!
    Geniet nog maar even van je laatste periode in Zuid Afrika en je moeder kan niet wachten tot ze je weer ziet!
    Groetjes van ons allen.
  4. Mama:
    15 april 2015
    Want zijn we trots op je
    Groetjes van pa en ma
  5. Marrie Schut:
    15 april 2015
    Dat noem ik nog eens lef hebben!
    Geweldig goed gedaan.
    Goed voor je zelfvertrouwen!
    Deze ervaring pakt niemand jou meer af.
    Groetjes Marrie
  6. Reinie:
    15 april 2015
    Al die kids blijven gewoon zitten! Dat lukt mij niet. Altijd baas-boven- baas.
  7. Reinie:
    15 april 2015
    En bij jou blijven de kids gewoon op hun plaats! Dat lukt mij pang niet altijd!
  8. Cobie jansen:
    16 april 2015
    hoi Janneke
    je bent vast aan het aftellen dat je moeder komt en Desiree
    echt leuk voor je hoor en voor de klas gaat je zo te zien ook goed af .geniet van de laatste periode het ga je goed
    groetjes cobie jansen
  9. Ineke en Geurt Pol:
    16 april 2015
    Hallo Janneke,

Wat mooi om je verhaal te lezen! Je begrijpt dat het ons erg
    aanspreekt dat je juf bent. En zo maar ineens voor zo'n groep.
    Geweldig! Veel succes verder.
    groeten van Ineke en Geurt Pol
  10. Mirjam Dijs:
    1 mei 2015
    Ha Janneke
    Ik zie via flightradar24 dat je moeder is geland.
    Nog een paar uurtjes...
    Geniet ervan!
    Doe je moeder de hartelijke groeten en jij nog een fijne tijd daar in Afrika!
    Hartelijke Groeten van juf Dijs